Keď menej je viac . Aj na Facebooku
30. júla 2017
THE BRICKS: Nazrite do kuchyne reklamnej agentúry
12. septembra 2017

REKLAMA je … marketing s novou (ľudskou) tvárou?

Nedávno som písal o tom, ako máme dnes problém dôverovať reklame, pretože v minulosti narobila oveľa viac škody než úžitku.

Takéto poňatie marketingu začalo už veľmi dávno vadiť aj veľkým agentúram. Pracovali v nich predsa šikovní a pracovití ľudia, ktorí chceli, aby si ich prácu iní ľudia vážili. Ako teda zmeniť pohľad verejnosti na reklamu, ktorá podľa nich sleduje iba jeden cieľ — zarobiť?

Viac než iba surový zisk

Veľké hlavy v reklame (a nie len oni) sa začali pýtať: ”Môže marketing priniesť ešte niečo viac, než len zvýšenie príjmov?”. A uvedomili si, že môže. Ich slogany predsa čítajú ľudia po celom svete. Keď nás už teda počúvajú, môžeme im povedať dôležité veci, ktoré by mali zaznieť.

Tu sa hneď objavila ďalšia dôležitá otázka: ako spojiť reklamné posolstvo, resp. značku, s dôležitým odkazom? A ako tomu budú ľudia veriť, ak uvidia, že sme napr. firma, ktorá predáva sladenú vodu?

DOVE: Keď ide o (skutočnú) krásu

Keď v DOVE riešili, ako sa na jednej strane vymedziť voči konkurencii a na druhej strane priniesť okrem mydiel a krémov ešte inú pridanú hodnotu, uvedomili si, že poznávacím znamením ich produktov je túžba po kráse.

Našli teda svoje poslanie. Prieskum medzi tromi tisíckami žien im potom poskytol veľmi zaujímavú informáciu — iba 2! percentá žien označili samy seba ako krásne.

Niekto by si povedal: ”Veď ženy!”, šéf marketingu v tom však okamžite zachytil príležitosť. Keď mali tieto dve veci, veci začali naberať spád.

Možno si ešte pamätáte video, v ktorom profesionálny policajný kreslič naskicoval obrázky žien najprv podľa toho, ako sa opísali samé a potom podľa toho, ako ich opísali ich blízki.

Coca-Cola: Ako nápoj spojil znepriatelené krajiny

Ak ste zachytili, ako som pár riadkov vyššie spomínal sladenú vodu, mal som na mysli práve legendárnu “kolu”.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Coca-Cola dlhodobo komunikuje tému šťastia a priateľstva (spomeňte si na ktorýkoľvek z ich reklamných spotov).

Jedna z ich kampaní sa však rozhodla poukázať na mimoriadne pálčivý problém — vzťahy medzi Indiou a Pakistanom, ktoré sú už veľmi dlhé obdobie skutočne napäté.

A urobili to tým najneobyčajnejším spôsobom na svete — spojili obyčajných ľudí.

IKEA: (Nie tak celkom) dokonalý domov

Kto by nemal rád prechádzanie sa medzi nábytkami a “hotovými bytmi” v gigantických priestoroch obchodov IKEA? Každý, kto tam bol, o tom neskôr hovoril doma. 🙂

A teraz si predstavte, že predávate nábytok, ale zároveň chcete nejako pomôcť ľuďom, ktorí trpia. Čo by ste urobili?

Niekto v IKEA (zrejme agentúra, ktorá pre nich pracuje) dostal skvelý nápad, ako upozorniť na množstvo ľudí, ktorým v Sýrii chýbajúaj tie najnutnejšie veci pre život. Vytvorili presnú kópiu jedného sýrskeho “domu”, v ktorom žije sýrska matka so štyrmi deťmi. Vnútri na stenách viseli ukážky z reálneho domu a všade boli umiestnené informácie, ako môžu ľudia prispieť a pomôcť.

Marketing môže slúžiť dobrým veciam.

Treba ho len vedieť správne využiť, čo poviete? 🙂