THE BRICKS: Nazrite do kuchyne reklamnej agentúry
12. septembra 2017
Oplatí sa značke firemný Instagram a instastories?
2. novembra 2017

Čo robiť, keď vášmu webu chýba príjazdovka

Prázdniny sa skončili. Peniaze, ktoré mali ľudia našetrené, už minuli na dovolenkách a teraz začínajú šetriť na vianočné darčeky. Ideálny čas renovovať svoj e-shop či biznis web, aby zvládol predvianočnú nákupnú horúčku.

Možno nepremýšľate úplne takto, ale niečo na tom bude. 🙂

Ale o inom som chcel.

Keď eshop nestačí

Každému, kto sa chce nejakým spôsobom zaoberať online predajom, napadne ako jedna z prvých myšlienok základná a dôležitá pravda – ak si ľudia majú niečo kúpiť, musí sa im to páčiť. A musí sa im páčiť aj miesto, na ktorom nakupujú. Preto dnes obchody investujú desaťtisíce eur do svojich interiérov a návestí. Preto sa dnes obchodné centrá stavajú ako kolosy pre potechu oka.

A preto tiež stále viac podnikateľov v online využíva služby agentúr, ktoré majú skúsenosti s tvorbou kvalitného, stabilného a atraktívneho webu. Chceme byť pekní, lebo to v ľuďoch vyvoláva dôveru. A komu dôverujú, od toho nakupujú.

Potiaľ je to všetko OK.

Keď takýto projekt pre web či e-shop vypracujeme my, štandardne hneď ponúkneme klientovi možnosť urobiť ďalší krok – nechať si agentúrou spravovať sociálne siete.

A tu je kameň úrazu. Keď sa spomenie správa sociálnych sietí, klienti zvyknú byť voči týmto “novinkám” skôr opatrní. Chceli iba web a ten majú. Načo investovať ešte aj do takej zábavky, akou je Facebook?

Ako dom bez príjazdovky

Je to skutočne dobrá otázka. Skúsme si na to trochu posvietiť.

Predstavte si, že staviate dom. Chcete, aby sa v ňom hostia cítili dobre, preto ho vybavíte všetkým možným, zvonku nahodíte príjemnú zelenú fasádu. Keď je hotový, čakáte na priedomí, ale nikto neprichádza. Prečo?

Zrejme ste zabudli na príjazdovú cestu.

Nechať si vyrobiť nádherný a predovšetkým funkčný a užívateľský jednoduchý web je jedna vec – a bezpochyby dôležitá. Problém nastane, keď si jedného dňa sadnete k stolu, aby ste si pozreli, koľkí ľudia už nakúpili váš produkt a zistíte, že na stránku takmer nik nechodí.

Facebook (a sociálne siete všeobecne)  slúži ako prístupová cesta, po ktorej sa zákazníci veselo šinú do vášho obchodu. Zámerne som použil slovo „veselo“, pretože vďaka sociálnym sieťam sa z niektorých značiek stali skutočné „lovemarky“. Vtipnou a nenútenou komunikáciou si získali pravidelných fanúšikov, ktorí začali radi navštevovať ich eshop.

Situácia v obchodoch sa vlastne za posledné desaťročia (alebo storočia?) nijako dramaticky nezmenila. Základným kameňom je stále dôvera. Ak nejakému obchodníkovi veríte, sem-tam si s ním pohovoríte a nadobudnete voči nemu dôveru, nie je ťažké navštevovať pravidelne jeho „krám“ a nakupovať od neho.

Superschopnosti, ktoré hľadáte

Ak ste doteraz neuvažovali o tom, že budete viac investovať do Facebooku, resp. inej sociálnej siete, je najvyšší čas. Nadhodím iba pár vecí, pre ktoré to môže na Facebooku stáť za to:

Privedie vám zákazníkov

Predovšetkým, sociálne siete dajú ľuďom vedieť o tom, že existujete. Aj ten najlepší web totiž potrebuje kvalitný distribučný kanál. AdWords kampane sú samozrejmosťou, ale spoliehať sa iba na ne je tak trochu dvojsečný meč. Na jednej strane vám môžu reklamy vo vyhľadávacej sieti naozaj spoľahlivo priviesť nového klienta, ktorý hľadá práve vašu službu, no na druhej strane – čo ak ju práve teraz nehľadá? Na Facebooku mu ju ukážete, aj keď sa práve venuje niečomu úplne inému.

Oslovíte ich v prirodzenom prostredí

Možno veríte v obsahovú Google reklamu – bannery. To je taktiež schodná cesta, no uvedomte si, že ak niekto brázdi akýkoľvek web, vaše reklamy ho – nalejme si čistého vína – otravujú. Keď však ľudia scrollujú Facebook, zvyčajne je to práve vtedy, keď sa chcú dozvedieť niečo nové a ani sami nevedia, čo to je. Vtedy sú najviac otvorení pre prijatie reklamného posolstva.

Má superschopnosti

Napríklad, môžeme na stránku nasadiť špecifický kód, tzv. „pixel“, ktorý dokáže sledovať návštevnosť vašej stránky pochádzajúcu z Facebooku. Dobre, to možno nie je až také veľké kúzlo, veď čosi podobné dokáže aj Google Analytics. Vďaka Facebook Pixelu však dokážeme zozbierať vzorku ľudí, ktorí prišli na stránku po kliknutí na špecifický odkaz – napr. zľava na vonné sviece. A presne na týchto ľudí vieme zacieliť Facebook reklamu, ktorá ich bude opäť pozývať na stránku.

Alebo dokážeme získať vzorku ľudí, ktorí si prezerali nejaký produkt na e-shope, ale nakoniec neuskutočnili nákup. Pre týchto ľudí potom vytvoríme špecifickú reklamu, v ktorej im budeme ponúkať produkt so zľavou, aby získali prvú skúsenosť s produktom.

 

Ak sa teda chystáte do online vôd, myslite na to, že všetko so všetkým súvisí a premýšľajte o celej ceste zákazníka od oslovenia až po nákup. Vyhnete sa tak tomu, že budete mať skvelý web, ktorý takmer nik neuvidí. 🙂