Čo robiť, keď vášmu webu chýba príjazdovka
19. septembra 2017
Nechajte si roztopiť srdce. Pozrite si najlepšie svetové vianočné reklamy
9. decembra 2017

Oplatí sa značke firemný Instagram a instastories?

Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Tumblr, … dnes už existuje toľko sociálnych sietí, že to chce skutočnú odvahu urobiť si v nich poriadok. Ale raz darmo, sú to médiá, ktoré používajú milióny – v niektorých prípadoch aj miliardy – ľudí, a preto je to reklamný priestor, ktorý nemôže nechať ležať úhorom žiadna značka.

Samozrejme, nie každý má čas venovať sa štúdiu rôznych sociálnych sietí a marketingových praktík – preto existujú agentúry. 🙂

Aby ste ale mali aspoň základný prehľad, skúsim dnes niečo málo napísať o Instagrame – a špeciálne sa budem venovať jednej fičúrke, ktorá síce nie je úplne nová, ale medzi zadávateľmi sa jej, na rozdiel od agentúr, venuje len málo pozornosti.

Poznáte Instastories?

No vidíte.

Ale pekne po poriadku.

Čo? Instagram?

Instagram vytvorili v roku 2010 Kevin Systrom a Mike Krieger. Sociálna sieť zameraná na (viac-menej pekné fotky). Nastupúcej internetovej generácii sa to začalo páčiť – a firme sa začalo dariť. A darilo sa jej až tak, že v roku 2012 prišla ponuka od zakladateľa Facebooku Marka Zuckerberga, ktorý položil na stôl 1 miliardu dolárov.

No, asi nie úplne na stôl, ale vtedy bola ešte doba kešu, takže ktovie. Nech je to ako chce, transakcia prebehla a Instagram odvtedy pláva pod zástavou Facebooku.

Momentálne využíva Instagram približne 800 miliónov ľudí po celom svete a na Slovensku to je približne 680 tisíc ľudí.

Základné rady pre Instagram tu spíšem veľmi, veľmi krátko. Pripravení?

Nádych…

Ak sa firmy chcú prezentovať v dobrom svetle na Instagrame, musia mať dostatok informácií v popise, vizuálne kvalitný a atraktívny obsah. Mali by si vytvoriť aj svoj vlastný hashtag, pravidelne postovať, komunikovať a tiež propagovať svoj Instagram všade, kde je aspoň trochu relevantný.

Hotovo.

Instastories

Jednou z najzaujímavejších funkcií je instastory, ktoré bolo pridané na Instagram koncom augusta v roku 2016. Tieto čísla rástli rýchlosťou svetla – za 8 mesiacov sa dokázal Instagram vďaka instastories bezpečne predbehnúť Snapchat, ktorému ostali už iba oči pre plač.  

Keďže sa táto funkcia stretla s obrovským úspechom (a vďaka reklame to začalo zaváňať aj úspechom ekonomickým), Mark Zuckerberg sa rozhodol túto možnosť dotiahnuť aj na Facebook.

Vráťme sa však teraz na úplný začiatok instastories. Jednou z prvých vecí, vďaka ktorej začali pútať pozornosť, boli tzv. filtre. Softvér v aplikácii dokázal rozpoznať vašu tvár a doplniť vám psiu či mačaciu hlavu alebo podobné „chuťovky“.

S tými prišiel ako prvý Snapchat. Instagram sa „inšpiroval“ a taktiež pridal na svoje instastory filtre na tvár. Samozrejme, pri tom neskončil. Instagram kontinuálne pridáva nálepky, ktoré súvisia s každým ročným obdobím alebo celosvetovými akciami.

Nesmieme zabudnúť spomenúť, že na Instagrame máte na výber dva typy účtu – osobný a biznis účet. Výhodou biznis profilu je ten, že dokážete propagovať príspevky, analyzovať a kontrolovať štatistky, môžete si nastaviť e-mail, telefonický kontakt či adresu, na ktorej vás ľudia môžu nájsť.

Pre užívateľov, ktorí majú biznis účet s viac ako 10 000 followermi, pridal nedávno Instagram funkciu story link. Pomocou nej sa potiahnutím prsta po obrazovke nahor dokážete presunúť na web spoločnosti. Kým neexistovala takáto možnosť, užívatelia sa museli preklikávať na profil, aby sa dostali na web – čo bolo, samozrejme, zdĺhavé a neefektívne. Preto sa rozhodol Instagram túto možnosť zaviesť už v januári 2017.

Momentálne jednou z najnovších funkcií je anketa. Využívať sa dá iba v instastories, kde sa pýtate ľudí rôzne otázky, na ktoré môžu hlasovať. Na výber majú len z dvoch možností. Ak premýšľate, či to má nejaký význam, spomeňte si na rôzne Facebook posty typu: srdiečko alebo lajk – a množstvo reakcií, ktoré vyprodukovali. 🙂

Prečo je dobré komunikovať cez Instagram?

Klasická odpoveď by znela: pretože najviac užívateľov na Instagrame je práve mladých, a tak s vašou firmou neminiete mladú cieľovku.

Pravdou ale je, že Instagram začína zasahovať čoraz širšie publikum. Jeho veľkou devízou tiež je, že je to veľmi silné vizuálne médium – ak teda máte produkty, ktoré majú pekný dizajn samy osebe (napríklad kvety alebo umenie), Instagram je pre takýto typ produktov ako stvorený.

Ak ale takéto produkty nemáte, to vôbec neznamená, že nemôžete úspešne publikovať – musíte iba nájsť spôsob, ktorý bude pre používateľov dostatočne vizuálne príťažlivý.

Keďže na Instagrame je množstvo ľudí, ktorí majú radi pekné veci, vďaka Instagramu si môžete získať svoje publikum, aj keď ste menšia spoločnosť. Špeciálne vhodný je pre všetky typy dizajnových hand-made výrobkov, ktoré túto cieľovku doslova „elektrizujú“ 🙂

 

Toľko základ. Ak máte nejaké otázky alebo chuť spolupracovať, smelo sa ozvite.

Niečo spolu určite vymyslíme. 😉